کولر گازی جدیدی خریداری کرده اید ، محل سکونت یا محل کارتان را تغییر داده اید و کار کردن با ریموت کنترل و تنظیمات کولر گازی جدید نصب شده در آن محل را نمی‌دانید در این مطلب به شما نحوه استفاده از کنترل و تنظیمات کولر گازی را آموزش می‌دهیم. این مقاله آموزشی برای تمامی برند ها و مدل ها کاربرد دارد. از جمله برندهای : دوو – الجی – سامسونگ  – جنرال – وستینگهاوس – ویرپول – پاناسونیک – بوش – میدیا – کریرتوشیبا – اجنرال – فوجیتسو – آاگ – حایر

راهنمای کار با کنترل و تنظیمات کولر گازی تمام برندها

تمام کولر گازی ها و سیستم های تهویه مطبوع کلا یک عملکرد دارند و از این رو کنترل کولر گازی ها دارای تنظیمات، گزینه‌ها و حالت‌های شبیه به هم  هستند و فقط از لحاظ شکل ظاهری کمی با هم تفاوت دارند بعضی ها روی دیوار نصب می‌شوند و بعضی ها دستی هستند اما در همه مدل ها عملکرد یکسان است.برای مثال در مطلب استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان، که به منظور فعال کردن حالت گرمایش کولر گازی در زمستان توضیح داده شد، تقریبا برای تمامی مدل های کنترل کولر گازی یکی است.تنها کافی است دکمه های روی کولر گازی را بشناسید تا در هر برند و مدل را تغییر حالت دهید و از قابلیت های مختلف کولر گازی خود بهره مند شوید.

راهنمای کار با کنترل کولر گازی تمام مدل ها

تصویری از یک نمونه ریموت کنترل کولر گازی

آموزش کار با ریموت کنترل کولر گازی

دکمه های مشخص شده در تصویر، تمام دکمه هایی هستند که روی یک کنترل کولر گازی خواهید دید. برخی مدل ها ممکن است برخی از دکمه ها را نداشته باشند.

دکمه روشن / خاموش (START/STOP) یا ( on /off )

این دکمه همانند سایر دکمه های تعبیه شده در لوازم برقی و خانگی وظیفه روشن و خاموش کردن کردن را به عهده دارد. تنها باید این نکته را بدانید که کولر گازی زمانی که روشن می‌شود دقیقا مطابق با آخرین تنظیماتی که خاموش کرده‌اید روشن می‌شود.

دکمه انتخاب حالت کاری دستگاه  (MASTER CONTROL) یا (Operation Mode Selection) یا (Mode)

برای اینکه انتخاب کنید کولر گازی در چه وضعیتی کار کند باید این دکمه را فشار دهید با هر بار فشار دادن این دکمه می‌توانید کولر گازی را در یکی از ۵ حالت اصلی قرار دهید.
این پنج حالت عبارتنداز:

می‌توان گفت دکمه MODE اصلی‌ترین دکمه و پر کاربردترین دکمه در ریموت کنترل کولر گازی می‌باشد. با استفاده درست از این دکمه می‌توانید از ۵ حالت اصلی کنترل کولر گازی استفاده کنید. در اغلب کولر گازی‌ها این ۵ حالت یکسان می‌باشند و کار با کنترل تفاوت زیادی با هم ندارند. علامت و تصویرهای استفاده شده بر روی این دکمه با هر بار زدن در نمایشگر  ریموت آیکون مخصوص آن حالت نشان داده می‌شود و در نظر داشته باشید که بسته به نوع برند کولر گازی این صفحه نمایش با هم تفاوت دارند.

دکمه FAN

حالت پنکه که در این وضعیت فقط هوا را جا به جا می‌کند در این حالت کمپرسور روشن نمی‌شود.

دکمه COOL

حالت سرمایش، در تابستان با روشن کردن در این وضعیت کمپرسور در حالت سرما سازی روشن می‌شود و هوای داخل اتاق خنک می‌شود.

دکمه DRY

این حالت برای جذب بیشتر رطوبت هوا از محیط می‌باشد و برای مواقع مرطوب و شرجی بودن هوا به کار می‌رود.

دکمه HEAT

این حالت برای گرمایش در زمستان می‌باشد با روشن کردن در این حالت کولر گازی باد گرم تولید می‌کند.

دکمه AUTO

حالت اتوماتیک در این حالت بسته به دمای تنظیم شده توسط شما به طور اتوماتیک حالت کار کولر گازی را خودکار تعیین خواهد کرد.

در حالت‌های بالا که دکمه مد را فشار می‌دهید در بعضی از مدل‌ها به همین حالت نام حالت‌های کار نوشته می‌شود ولی در بعضی از مدلهای دیگر به جای نام حالت یک شکل نمایش داده می‌شود. در حالت FAN عکس یک پروانه پنکه در حالت COOL عکس یک برف در حالت DRY عکس یک قطره آب در حالت HEAT عکس یک خورشید  و در حالت AUTO عکس A یا فلش چرخشی

نحوه کار با کنترل کولر گازی _ دکمه mode در ریموت کنترل اسپیلت حالت گرما سرما رطوبت و فن

آموزش کار با ریموت کنترل کولر گازی (اسپیلت)

دکمه تنظیم درجه حرارت اتاق (Room Temperature Setting) یا temp

دکمه مخصوص تنظیم درجه برودت و یا حرارت اتاق می‌باشد. بهترین دمای نرمال  ۲۲ درجه  تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. این بهترین میزان دما برای فعالیت بدن بدون اینکه سرد و یا گرم باشد، است.

دکمه انتخاب سرعت فن (Indoor Fan Speed Selector):

معمولا با این دکمه می‌توانید حالت های مختلفی را انتخاب کنید، این دکمه می‌تواند در یکی از چهار حالت قرار بگیرد:  ۱-کم ۲-متوسط ۳-زیاد و ۴-نامنظم (کوهستانی).

دکمه Jet Cool یا Turbo

دکمه JET COOL تنظیمی برای خنک سازی محیط با سرعت بالا می‌باشد. با انتخاب این قابلیت دستگاه با تمام قدرت شروع به کار می‌کند تا هوای اتاق را تا دمای موردنظر فورا کاهش دهد. TURBO نیز قابلیتی است که دستگاه را مجبور می‌کند تا در ۳۰ دقیقه بدون در نظر گرفتن دمای محیط اقدام به پرتاب باد خنک در محیط بکند و بعد آن دوباره به حالت نرمال بازگردد. از این دکمه‌ها زمانی استفاده می‌شوند که کولر گازی خاموش بوده و دمای محیط به شدت گرم شده و نیاز به تهویه و خنک سازی فوری می‌باشد.

دکمه Swing برای تعیین جهت دمپرها به منظور تعیین جهت باد.

SWING یا سوئینگ یک حالت شناور و نامنظم به حرکت پره‌های تعیین سمت باد کولر می‌دهد. در این حالت پره ها بصورت مدام، بالا و پایین و چپ و راست می‌روند تا هوای خنک را به همه جای اتاق برساند.

دکمه روشن / خاموش ساعت زمان سنج (On / Off Timer).

با استفاده از این دکمه می‌توانید کولر را در حالت زمان سنج قرار دهید و به آن زمان بدهید.

دکمه تنظیم زمان سنج (Time Setting):

با استفاده از این کلید می‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر در ساعات آینده را تنظیم کرد.

دکمه تنظیم / توقف ساعت زمان سنج (Timer Set / Cancel):

با فشردن این دکمه می‌توانید تنظیمات خاموش و روشن کولر گازی را ریست کنید تا در زمان‌های تعیین شده کولر خاموش و روشن نشود.

دکمه خاموش شدن خودکار (Sleep Mode Auto):

از این دکمه برای خاموش شدن کولر پس از مدتی مثلا زمانی که در خانه نیستید و یا می‌خواهید بخوابید استفاده کنید.

دکمه جریان هوا (Air Circulation Button):

این گزینه جریان هوا بدون سرمایش و گرمایش را ایجاد می‌کند فقط باعث گردش هوا می‌شود.

دکمه بررسی دمای اتاق (Room Temperature Checking):

این دکمه دمای فعلی اتاق را نشان می‌دهد.

دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما (Plasma):

بعضی از کولر گازی‌ها دارای فیلترهای تصفیه هوا می‌باشند. این فیلترها انواع مختلفی دارند و به دلیل جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در هوا در کولر گازی تعبیه می‌شوند.

این فیلتر با حذف عوامل آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، بوهای نامطبوع و گرد و غبار، هوای اتاق را به طور کامل تصفیه و مطبوع می‌کند.

دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما به شما این قابلیت را می‌دهد که این گزینه را روشن و خاموش کنید. مثلا اگر در اتاق خانه از یک دستگاه تصفیه هوا بهره می‌برید دیگر شاید کاربرد این گزینه لزومی نداشته باشد و با این دکمه آن را خاموش می‌کنید.

در نظر داشته باشید هر دستگاه کولر گازی از فیلتر مخصوص به خود بهره می‌برد. پس در زمان تعویض باید نوع متناسب با کولر گازی خود را خریداری کنید.

دکمه کنترل جهت وزش افقی Horizontal Air Flow Direction Control

در برخی از دستگاه های کولر گازی برای کنترل جهت وزش باد بوسیله کنترل این قابلیت ایجاد شده است.

دکمه ریست RESET

این دکمه برای ریست کامل ریموت کنترل کولر گازی می‌باشد مخصوصا مواقعی که ریموت کنترل هنگ کرده و هیچ حالتی کار نمی کند این دکمه بسیار ریز طوری طراحی شده که شما حتما باید با یک شیء نوک تیز مانند خلال دندان فشار دهید تا کنترل ریست شود.

فعال و غیرفعال کردن قفل کودک کنترل کولر گازی

در بیشتر مدل ها کلید مثبت و منفی را با هم فشار داده و چند ثانیه نگه دارید تا قفل کودک فعال و یا غیرفعال شود.

کنترل همه کاره

اگر کنترل کولر گازی شما خراب شده و یا اینکه آن را گم کرده اید اگر نتوانستید آن را با یک مدل مانند کنترل قبلی جایگزین کنید، می‌تواند از این نوع کنترل استفاده کنید، به این صورت می‌باشد که در کنترل همه کاره می‌توانید این نوع ریموت را با تمام کولر گازی های تمام برندها و مدل های مختلف ست کنید تا از این بعد برای تنظیم کولر گازی از این کنترل استفاده کنید، و از لحاظ کارایی هیچ تفاوتی با مدل اصلی ندارد.

نرم افزار کنترل کولر گازی

شما در بعضی از کولر گازی‌ها می‌توانید نرم افزار ریموت کنترل کولر گازی را دانلود کنید و کولر گازی را با این نرم افزار از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کنید.

پین کردن این در Pinterest

به اشتراک بگذارید